8/12 - Matkrönika och julfix

Hej och hallå!

Vi börjar på en gång med min matkrönika. Så här, mina vänner, märker man upp vilka potatisar som är era innan de ska kokas.
 

Ibland när mamma lagar mat kan det ta lite väl lång tid och då kan man visa sitt missnöje på bl.a. följande sätt:
   

Så här fint kan man pynta för att göra maten lite roligare. Detta fungerar även med annan mat än blodpudding. 
 
Detta var allt från detta avsnitt av Adams mat.

 Så vad har hänt sen sist...
Mamma har nämt att jag har varit superduktig på att sova några veckor här. Jag somnade runt 20 som vanligt, men åt vid 7 istället på morgonen och somnade sedan om till 9 och en gång till 10. Under dagen passade jag på att sova en eller ibland över två timmar. Är man trött, så är man. Har nu börjat gå tillbaka till att somna runt 20, vakna vid 5-6, äta välling och sedan sova till runt 7,30.

Mamma har jobbat lite mindre än tidigare men då Lisa har varit upptagen med sitt jobb har moster Elin ställt upp när hon kunnat. Det har också varit roligt. En dag förra veckan hjälpte min andra moster till och var barnvakt. Det gick också bra.

Jag och moster Elin

Här hemma har vi börjat pynta lite inför nåt som heter jul. Mamma har försökt förklara, men jag fanns ju inte förra julen så jag vet inte vad som kommer att hända riktigt. Men nu har vi två lysande stjärnor i fönstret på vardagsrummet, stora röda kulor i fönstret i köket och vi brukar tända ljusen i ljusstaken och mysa vid matbordet ibland. Mamma säger att vi får köpa mer pynt sen, för om vi ska ha lika mycket pynt som vi hade innan branden blir det för dyrt.
Sen har jag och mamma varit och julpysslat lite hos Erik och hans mamma Anna. Vi bakade pepparkakor. Tyvärr så hade vi (läs mamma) glömt att ladda batteriet i kameran så det blev bara någon bild. Håll till godo!
  
  
Anna och Erik måttar degen

Själv har jag fått klä ut mig för någon vecka sen och åka till ett hus är det var en snäll tjej som tog kort på mig till tidningen. Det ska vara i tidningen på lördag den 12 december. Jag hörde något om någon Lucia, men jag hette ju "tomte". Jag fattar inte riktigt vad de vuxna svammlade om.
När jag kom hem från fotograferingen så lånade jag i alla fall mammas mobil och sms:ade tomten min önskelista. Nu är det bara att vänta...



Här kommer slutligen (på mammas begäran) dokumentationen över vad som kan hända om man lämnar ett busfrö som mig ensam några få sekunder i badrummet medan duschen ligger i badbaljan i badkaret OCH man rycker tag i slangen så den vänder sig till en fontän i stället. (Dessa bilder är värda att klicka på så de blir större ;)  )

   
Blöt, blötare, arg och lite rädd Adam!

Ta da!!

Kommentarer
Postat av: Adam

Åh! jag glömde säga det mest viktiga som har hänt i går i tvättstugan. Jag gick... ÅTTA steg!!! Annars är det mest två små steg i mellan möblerna. Det finns dessutom en riktigt bra tvättkorg som jag kan styra och knuffa runt medan mamma håller på med att hänga tvätt. Hemma kör jag med den fina vagnen ja fick från Theo sist vi hälsade på. TACK Theo!

2009-12-08 @ 22:57:08
Postat av: mormor Monica

Kunde inte hålla mig tills imorgon med att läsa bloggen. Oj, oj, oj vad vi fick skratta, tårarna rann. Hur ska jag kunna somna nu??? Vad har vi nu lärt oss av Adams matkrönika... smaka på maten innan man bjuder några andra. Och Adam du såg väldigt blöt ut....har du också lärt dig något?? Roligt att du fick "tvättstugeträning" i gång. Snart hinner vi inte ikapp dig. Ha det gott..kramar till "lilla nissen".Ps.tomten har redan hört av sig till oss och berättat.....Ds

2009-12-08 @ 23:27:35
Postat av: Tanten

Branden??? Vad har jag missat??? Vad har hänt?

Underbara potatisbilder, skön kille. 8 steg - stort. GRATTIS!



KRAM på er

2009-12-09 @ 19:33:41
Postat av: "Gammelmoster"

Vilka fina bilder....är det månde en blivande kock...provsmakning och ett mycket belåtet smile..det bådar gott :D Kram

2009-12-09 @ 21:27:46
Postat av: mamma Jenny

Jag får tacka för alla roliga inlägg och kommentarer nu och tidigare. Jätteskoj!



Eva: du får kolla inlägget den 30/9. Jag såg att du läst det tidigare, för du har då kommenterat det. Men man kan ju inte ha allt i huvudet.

2009-12-09 @ 22:38:11
Postat av: Erik o Anna

Åhh vilka härliga bilder!

2009-12-10 @ 13:16:42
Postat av: Tanten

= ) Aha... jag trodde det var en brand hos er - tänkte inte på den för jag uppfattade det som bara rök och inte så allvarlig. Men du skrev ju faktiskt att ni ev var tvungen att slänga allt. Vilket tydligen blev så märker jag ju nu. Trist, hoppas ni inte blev tvungen slänga något oersättligt. Kram

2009-12-12 @ 19:40:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0